At læse

Jeg ved ikke hvor gammel jeg var dengang jeg begyndte at kunne læse selvstændigt – men jeg husker jeg ikke var ret gammel. Jeg husker når jeg fik læst godnat-historier på sengekanten. Det var min far der var bedst til det, for han lavede stemmerne om alt efter personkaraktererne i bogen. Jeg husker jeg begyndte at samle på bøgerne om Troldepus da jeg var ca 9-10 år, og at der var en jul hvor jeg fik 3 forskellige i serien af dem. Jeg husker at det var himmelsk at legge mig i sengen den aften, og begynde at suge bøgerne til mig. Jeg husker skolebiblioteket, og at jeg syntes vi havde alt for kort tid der i ugen til at finde nye spændende bøger man kunne låne med hjem. Jeg husker ikke hvor mange forskellige bogklubber jeg har været medlem af gennem årene, men det er ikke få. Jeg husker med glæde følelsen i maven når jeg går fordi en boghandel og der står et tilbudsbord udenfor. Med bunker af knitrende bøger. Jeg husker samhørighedsfølelsen af at kunne diskutere en god bog med en anden læsehest, og jeg HUSKER bøger. Jeg husker en stemning, en duft, eller et musikstykke jeg har hørt meget, når jeg åbner bestemte bøger.

Jeg håber jeg giver glæden ved at læse og drømme sig langt ind i en bog videre. Jeg tror ikke det bliver nogen stor udfordring – denne bog kom Andrea hjem med fra skolebiblioteket i torsdags. Hendes klasselærer har læst den højt i spisepauserne. Nu læser vi den herhjemme. Og den er GOD. Så god, at jeg nogengange spørger om ikke lige vi skal snuppe et enkelt kapitel mere.

4 comments
  1. Kirsten said:

    Som talt ud af mit læsehjerte.
    Nu er jeg en “masse” år ældre end dig – og jeg var vild med Puk-bøger (dem med de søde Christel-forsider…).Jeg fik alle min mors gamle Puk-bøger og ønskede mig dem, der manglede i samlingen.
    Jeg “sparede” dem sammen til specielle lejligheder, hvor jeg vidste, at der var tid til at læse en bog HELT færdig på én gang.
    Jeg læser stadig en masse og prøver af hele mit hjerte at give begejstringen for bøger videre til min 11-årige datter.
    En godt læsehjerte er sgu en gave!

  2. Det er det nemlig Kirsten !
    Puk har jeg også læst, og Susi – mener det var det de hed.
    Jeg håber du får givet begejstringen videre til din datter🙂

  3. Jeg bliver helt nostalgisk, og husker dengang jeg endelig overgav mig til Harry Potter og endte med at holde den otte-årige vågen flere timer. For vi kunne jo ikke bare stoppe og lade trioen hænge i yderste livsfare.
    Samme otte-årige er nu sytten og har læst samtlige HP bøger mindst syv gange, har altid bøger på ønskelisten og har engang præsteret at læse den samme mursten ikke mindre end tre gange, da det fædrende ophav desværre ikke har samme tilgang til bøger og bogstaver og kun tillod een bog i sommerferien.

  4. Åh ja bøger. En fantastisk verden som ligger piv åben lige for næsen af os, hvis vi tør, gider og evner. er blevet inspireret af dit indlæg, til selv at skrive om bøger os læsning. Tak for det.

Skriv et svar

