Søstertid.

Igår pakkede jeg bilen med dyner og barn, og drønede tværs over danmark for at besøge min søster & fam.

Kæft hvor var det hyggeligt !

Vi sad i køkkenet, søs og jeg, efter ungerne var puttet. Og så kiggede vi på nogle gamle billeder, og sad som to aldrende tanter og mimrede om gamle dage. For pokker hvor var vi unge engang. Og slanke. Og havde glat hud.

Og hvor havde vi mange drømme og forventninger.

Da jeg sad i bilen hjem i dag, tænkte jeg videre på vores snak. Et billede havde fået mig godt tilbage i hukommelsen. Det var taget af mig tilbage i 80erne i sommerhuset. Jeg var vel omkring 5 år, solen skinnede, og det var en sommerdag. Det må have været varmt, for jeg står med hovedet dyppet i en spand, og røven i vejret.

Gid man dog stadig kunne stikke hovedet i en spand koldt vand, når det hele koger over. For det g ø r det jo nogen gange. Tænk hvis man kunne uddele spande med vand til de mennesker på ens vej, der pisser én af. Som i ‘hey exchef du trænger sgu til en kold afvaskning, stik lige hovedet i spanden’. Eller som i ‘hey latterlige bilist i køen på motorvejen, slap lige af hvar og stik hovedet i en spand koldt vand’.

Kunne det ikke være sjovt – jooo det kunne så !

Vi kiggede også på et billede af os to søstre til min ældste nevøs barnedåb for 13 år siden. Hvor så vi unge og uskyldige og…. jeg synes vi så uprøvede ud. Med drømme om fremtiden og såen. Min søster var dengang igang med den uddannelse hun har nu, og hvor hun er monsterpissehamrende DYGTIG. Og jeg var så småt startet i samme fag (som jeg flygtede skrigende fra i sommers). 

Hvis man havde vidst hvad man ved nu 13 år senere, havde man så truffet de samme valg gennem livet ? På de 13 år der er gået siden det famøse billede er der eddermanme rendt meget vand i åen i vores liv.

Og så der på vej hjem i bilen i dag…. Jeg skimmende lige Andrea ud af øjenkrogen. Hun sad med ørebøffer og lyttede til ‘Vitello’ på lydbog, fnisende og gnaskende på forbudte karameller. Der var lige tikket en sms ind på min mobil fra ham med de gode arme. Jeg var netop færdig med at lytte til min lørdags formiddags ynglingsbeskæftigelse ‘Mads & monopolet’. Og jeg havde været på lynvisit ved en bloggeveninde på vejen hjem.

Det kan godt være jeg havde en flot glødende hud, og et noget strammere maveskind dengang for 13 år siden. Det kan godt være jeg var uskyldig og ung. Men jeg havde ikke det jeg har nu – og det vil jeg dælme ikke have undværet.

Det tænkte jeg på, og så spillede de denne her i radioen

(jeg holder stadig på det med spanden – jeg vil gerne opfordre til at stikke røven i vejret og hovedet i en spand koldt vand fra tid til anden – om ikke det er afkølende, så ser det i hvert fald temmelig sjovt ud)

1 comment
  1. barewunderbar said:

    Elsker simpelthen din levende og dejligt humoristiske måde at skrive på!🙂

Skriv et svar

