Hende henne i hjørnet.

Har du også prøvet at være hende den kiksede ? 

Hende der mange gange ikke rigtig passede ind, og som enten var lidt for fjoget eller lidt for stille ? Hende der troede hun havde regnet den ud, men som alligevel havde misforstået noget vigtigt. Hende der ikke helt kender koderne, og som lidt for nemt føler sig forbigået. Eller overset. Hende der måske nok bliver opfattet som overlegen og selvkørende, men som indeni er lidt usikker og ikke føler sig helt lige så god. Eller lige så smart / klog / original / sjov / spændende at være sammen med. Kender du hende ? Er du hende ?

Jeg har været hende. I rigtig mange år. Sådan nærmest altid føles det som om. Indtil jeg valgte at jeg ér god nok. At jeg er lige så vigtig, og speciel, og original. Jeg troede faktisk at jeg havde fået ‘hende’ ud, men forleden fik jeg øje på hende igen. Hun sad henne i hjørnet. Og følte sig lidt… ‘forkert’. Det tog mig en dag at få hende lokket ud, og (endnu) en gang til, få hende fortalt at hun er ok. At det ikke betyder noget.

To af mine bedste veninder, er ligeså. De har også et lille menneske inden i sig, som af og til sidder henne i hjørnet og føler sig forkert. Efterhånden som jeg har fundet ud af, at de to mennesker som betyder så meget for mig er ligesom mig, bliver jeg mindre og mindre overrasket. Jeg ser de her to kvinder som stærke kvinder. Virkelig stærke kvinder. Sådan ser jeg også mig selv. Som oftest.

Jeg undrer mig. Er det flinkeskole, er det et for lavt selvværd, eller er det sådan det er at være super sensitiv ? Er det en ‘kvinde-ting’ ? Vi tre kvinder, er i tre forskellige aldre, så det er ikke nødvendigvis bare kvinder fra min egen årgang der sidder dér.

 Jeg ved det ikke, men jeg føler mig edderrøvme som en 12 årig igen, der bliver valgt sidst når der udvælges hold til sport i folkeskolen, når jeg lige mærker et glimt at hende henne i hjørnet. Øv.

 

4 comments
  1. Synne said:

    Jeg laver aldrig noget kikset. Ved altid hvad jeg skal sige.
    Har altid styr på mit shit!

    Ik….

    Der er ikke den store plads til de rungende armsving her i DK. Vi skal helst alle være lige, og helst føre os frem med sarkasme og selvnedgørelse.
    Jeg er begyndt at sige: “Jeg synes faktisk jeg er en ret fed personlighed”. Jeg har oplevet folk sige til mig “Jeg synes du har mistet din empati og omsorg” efter jeg har stået fast i mine egne sko og sagt ovenstående.
    Det er folk jeg har kendt i over halvdelen af mit liv.
    Hvorfor er det så skræmmende at høre på? Hvorfor havde de det bedre med mig, dengang jeg kravlede langs husmuren og ikke sagde fra når noget gjorde ondt? Var det bedre at være sammen med mig dengang jeg vendte det hele til selvhad?

    Bare fordi jeg synes jeg er ok (efterhånden), så betyder det jo ikke at jeg ikke også synes jeg er kedelig, urimelig, en dårlig mor, en skidt kone, lortegrim, for tyk.
    Jeg kan sagtens gemme mig ovre i hjørnet. Og hvis jeg ikke kan og jeg har mulighed for at indtage alkoholiske drikke, så gør jeg det. Det lægger sådan et dejligt låg over mine flugtinstinkter (ups, må man ikke indrømme det og sige det højt?).

    En ting har jeg lært, alle (A.L.L.E) har en usikker side. Det er bare et spørgsmål om hvor godt de skjuler den.

    Tabuer skal tales ihjel.
    Hurra for dig Maria.

    Skal vi snart drikke Asti?😉

    • Du har SÅ MEGET ret Synne ! Og ikke meningen at råbe, jeg bliver bare så begejstret🙂 For den tendens til at være sarkastisk og selvnedgørende er kammet over i mange sammenhænge.
      Og hvor bliver jeg ærgerlig over at dine oplevelser med at blive set som værende manglende empatisk, når du i virkeligheden er alt andet end dét ! øv, men ja – sådan kan det være når man pludselig står fast og står ved. Og godt for dig🙂
      Det er efterhånden rigtig sjældent jeg sidder dér, og gemmer mig i hjørnet, men når jeg gør det – undrer jeg mig, og jeg ærger mig over at jeg får den følelse og fornemmelse som hende den kiksede. Igen. Det gider man jo ikke vel🙂

      Og JA (nu råber jeg næsten igen), vi skal drikke den Asti, og skåle på at være en kiks med attitude !
      (jeg skal bare lige have en flytning ‘overstået’ først, men i starten af efteråret så er jeg så meget klar, og jeg glæder mig. Håber du også kan få det passet ind)

      Knus.

  2. Jeg glemmer aldrig, da jeg var en 20-21 år, og havde fået en ny (københavner)kæreste, og var skide kæmphøj og skide selvtilfreds i mit eget liv – og min (vestjyske) far en dag sagde til mig, at han bedre kunne lide mig før…

    Jeg fattede ikke hvad han mente, indtil mange år senere – hvor det gik op for mig, at dét han ikke brød sig om var, at jeg var blevet mere selvstændig og (ta daaa) ikke længere var så nem at manipulere med.

    Men hun er der sgu stadig. Hende der lod sig manipulere af sine forældre, og hende der altid bekymrede sig for om hun var go nok. Hun bor stadig inde i mig, og kommer tit ud og vil diskutere. Jeg lader hende ikke få ret så tit efterhånden.

    For jeg er ved at være ok med at være sådan én som engang blev skilt, fordi en mand sagde at han ikke længere ‘elskede mig for den jeg var’, hvortil jeg tænkte, at jeg sgu egentlig selv var ret tilfreds med hende jeg var – og at det mest var synd for ham…

    Altså – det vil sige. Jeg er ok med at være en larmende og bandende størrelse 44 med store armbevægelser og lige vel rigeligt med afkom. Men ind imellem kommer jeg alligevel i tvivl om ikke livet er bedre, hvis man gik lidt mere i ét med tapetet? (Jeg når som regel til fornuft igen…)

    • Jeg er meget glad for at du kommer til fornuft igen !

      Nogen gange, så er det bare SÅ SKIDE HÅRDT at være ‘på’, og have en mening om alt, og ikke kunne holde den bare lidt for sig selv. Og man larmer, bander, skramler og skrumler, og ville ønske man da bare kunne slappe lidt af. Men det kan man ikke. Lige indtil der er noget der rammer, og det ér der bare nogen gange. Og SÅ sidder man der i hjørnet.
      Det triste er jo bare, at dem der rammer hårdest er dem der virkelig betyder noget.

Skriv et svar

