Og det er med SUKKER. Og LURPAK. Uha dada !

Nogen gange bliver jeg sgu så træt. Af at alt skal være så korrekt.

 

Vores nutid er til kropshelligelse. Den er til at passe godt på sig selv. Dyrke masser af motion. Pleje, af selvet altså. De mest hippe lever livet uden sukker, hvedemel, pasta, ris, kartofler, og animalsk fedt. De drikker ikke softdrinks eller kaffe. Alkohol er minimalt, og tobak er virkelig no-go.

 

Langt hen af vejen er jeg enig. Set i min optik. I deres tror jeg (ser jeg dem, se mig (hvilket sikkert er utrolig urimeligt)), at jeg er en sløs.
Jeg er gravid, og jeg passer ekstra godt på mig selv nu. Med det samme jeg tog testen, var jeg færdig som ryger. De få smøger jeg stadig røg hver dag, ud af køkkenvinduet og på arbejdet, var et overstået kapitel. Nu var (er) jeg som det nemmeste i verden ikke-ryger. Og jeg NYDER mit liv som ikke-ryger. Det er alt for mange år siden jeg sidst var helt ude at de kløer. Jeg drikker heller ingen alkohol, og før min graviditet var det faktisk også minimalt hvad jeg konsumerede (når vi liiige ser bort fra min singletid, hvor der blev drukket en pæn del Asti). Kan nu godt savne en kold øl, men klarer mig fint uden. Kaffe har jeg aldrig drukket, og softdrinks har jeg skåret ned til max én daglig dåse, som jeg drikker på kontoret.

 

Thats it.

 

Første gang jeg var i mit nye lægehus, for at få taget de første blodprøver, og for at få påbegyndt på svangrejournalen var jeg det man kalder en højhormonel gravid dame. A.L.T strittede på mig. Vi var lige flyttet to dage forinden. Alt praktisk stod på hovedet. Jeg var i 8. uge, og jeg var KVALM og TRÆT udover alle grænser. Manden-med-de-gode-arme var med, og stakkels ham egentlig – for jeg var virkelig ikke særlig charmerende.

 

Jeg fik alle standart papirerne med, samt pjecer om kvalme. Prøv at sige til en gravid, at hun bare skal tage det roligt, for kvalmen skal nok gå over efterhånden. Prøv at sige det, når det eneste hun har i hovedet er ‘skyd mig ! Eller fjern den kvalme for mig !!!’. Og prøv så samtidig at give hende pjecer hvor der står at man skal passe på med kalorierne. Der er oveni købet fine eksempler på hvor lidt det rent faktisk er man behøver spise ekstra som gravid. Og der er et skema hvor der står hvor meget man ‘må’ tage på, afhængig af ens BMI før graviditeten. Prøv det, når det eneste der hjælper på kvalmen er at sove og spise. Og når man så samtidig er i gang med flytning OG fuldtidsarbejde… Ja sove er ikke det man kan gøre mest af.

 

Det er edderrøvme tarveligt er det ! Og jeg gik direkte hjem og græd på manden-med-de-gode-arme.

 

Jeg har ingen intentioner om, at tage så voldsomt på, som jeg gjorde under min første graviditet. Jeg håber VIRKELIG ikke jeg bliver lige så stor. Min krop er ikke god til at være gravid. Jeg havde bækkenløsning første gang, og bækkenet er her i 15. uge allerede godt løst igen (øv øv øv øv øv!). Men jeg prøver at passe på min krop så godt jeg kan.

 

Kropshelligelse.
Jeg har aldrig kunnet leve efter det med ikke at spise hvede, kartofler, sukker osv. Jeg er alt for glad, for helt almindelig mad. Min overbevising er, at jeg sagtens kan leve sundt og godt, så længe jeg bare tænker over hvad jeg spiser, og ikke overdriver hverken med det ene eller det andet. Alligevel er jeg ikke mere laid-back, end at jeg har haft lidt svært ved at vænne mig til min nye gravide krop. Den har i dén grad forandret sig. Og det går HURTIGT her 2. gang. Jeg kunne meget hurtigt ikke længere være i mine gamle jeans længere. Jeg kunne ikke gå med kropsnære bluser længere, og generelt så jeg meget hurtigt meget kvabbet ud.
Jeg følte mig ikke vel. Følte mig ikke tilpas i min ‘nye’ krop. Følte mig ikke særlig lækker eller tiltrækkende.

 

Det er kun én eneste uge siden, jeg første gang tog en kropsnær bluse på, udover mine gravidbukser (GENIAL opfindelse!). Jeg var helt genert og tøset, da jeg gik ind i stuen, hvor manden-med-de-gode-arme og Andrea sad. ‘Prøv lige at se mig, jeg er tyk’.
Jeg fik med det samme store krammer af dem begge. Og ros. Fik at vide at jeg er fin, og gravid, og fik klap på maven, der ligesom bare ér der, rund og gravidagtig.

 

Jeg vil have lov til OGSÅ at leve, selvom jeg er gravid. Jeg vil have lov til, at OGSÅ spise usundt UDEN at nogen skal slå mig oveni hovedet med kaloietabeller og regler om hvor meget motion jeg skal dyrke. Jeg KAN ikke dyrke det store, med det bækken jeg desværre er udstyret med. Og jeg er ikke i udgangspunktet overvægtig – så jeg spiser de her havregryndkugler, klapper mig lidt på maven, kysser mig familie, og nyder det.

Det er vel det, det i virkeligheden handler om – at nyde det. OGSÅ med sukker og lurpak.

 

 

1 comment
  1. haha, tak for dine ord🙂 jeg er også en sløs – i andres øjne… nu er jeg jo ikke gravid, så jeg må godt ryge – selvom det må jeg egentlig ikke for jeg har astma host… men altså, det gør jeg lidt alligevel (udenfor selvfølgelig😉 ) og jeg bliver jo nød til at holde op for jeg gider ikke ende som gammel med iltslange i næsen… og det der med sukkeret kan jeg ikke forstå – hvad er der galt med sukker??? øhm, en kage uden smager jo mildest talt grimt. og smør og mel? er det ikke bare noget med at kunne nyde MAD uden at skulle i 100 forskellige specialbutikker? mon jeg er håbløs bagud?
    nyd din graviditet og dine sukkerkager og hvis du bliver tyk, ja, så er det vel så´n det er – det forsvinder jo igen og gravide kvinder er smukke uanset hvad – og det skal stritte – altsammen🙂 jeg synes at det virker som om der er ved at blive sat fokus på de forkerte ting oppe i norden der… hvorfor er det vigtigt at undlade sukker men at parkere sine unger foran fjernsynet både morgen, eftermiddag og aften er normalt? hvorfor er det vigtigt at ungerne skal spise ultrasundt, men ved hver bakterie gives der antibiotika – hvorfor skal danske børn i børnehave før de kan tale og gå? olala, det blev vist lidt mange spørgsmålstegn😉
    glæder mig til at følge med herinde – det er dejligt at læse om andet end det nyeste loppefund – ris til egen r.. kh christina

Skriv et svar

